اگر کنجکاوانه به اطراف خود نگاهی بیاندازیم، از نگین انگشتر، گردنبند، تصاویر روی دستبندها، پیراهن، شلوار، کفش، ادکلن و ساعت گرفته تا برخی ساختمانهای سر به فلک کشیده و بعضی از میادین شهر به نمادهایی برخورد میکنیم که رنگ و بوی فرقههای انحرافی و شیطانی را با خود به همراه دارد.
بسیاری از جوانان بدون آن که بدانند در پس این نمادهای وسوسهبرانگیز چه محتوا و مضامینی نهفته است، برای خرید آنها اقدام میکنند. البته برخی نیز که پیرو فرقههای ضاله هستند، تعمدا و از روی آگاهی اقدام به تهیه این اقلام میکنند.
حال با وجود گسترش نمادهای معنویتهای جدید بر آن شدیم که نمادهای مهم و رایج شیطانپرستان را به بحث بگذاریم، از این رو با حجتالاسلام والمسلمین «حمزه شریفی دوست» مدیر گروههای پژوهشی مرکز مطالعات بهداشت معنوی گفتوگویی ترتیب دادیم که مشروح آن در پی میآید:
*شیطانپرستان امروزه از نمادهای عاریهای استفاده میکنند
شریفیدوست با بیان اینکه نباید کاری کرد که نمادها موضوع بحث به صورت تفسیری باشد و لازم است ابتدا زاویه دیدمان را در مورد نمادها تصحیح کنیم تا رویکردمان در این گفتگو معلوم باشد، اظهار داشت: درباره نمادهای شیطانی سه نکته اساسی باید مورد توجه قرار گیرد و غفلت از این سه امر، ممکن است به شناخت و تحلیل ناصواب فرقه شیطانپرستی منجر شود یا باعث ترویج ناخواسته آیین شیطانی شود: اول اینکه؛ جریان شیطانی بسیاری از نمادهایی را که در دیگر آیینها و مسلکها ریشه دارد، امروزه به سود خویش و در خدمت خود به کار گرفته است.
وی افزود: بسیاری از نمادهایی که امروزه به نام شیطانپرستی مشهور شده، متعلق به جریان شیطانی نیست و آنها این نمادها را تصاحب کردهاند، هدف از این تردستی، اثبات ریشهدار بودن آیین شیطان پرستی و تثبیت آن و اعتماد بخشی به یاران شیطان است، پارهای از این نمادها در تمدنهای باستانی مصر و یونان ریشه دارد و بعضی دیگر متعلق به شرق است.
* شیطانپرستی؛ فرزند نامشروع عرفان یهود و فراماسونری
مدیر گروههای پژوهشی مرکز مطالعات بهداشت معنوی با اشاره به نمونهای از تردستی شیطانپرستان در استفاده از نمادها، ابراز داشت: چنانکه «آنتوان لاوی» در کتاب خویش «کالی» و «شیوا» را که در میان هندوها و یوگیها جایگاه خاصی دارند و از خدایان هندو به حساب میآیند، همان شیطان معرفی میکند! بعضی از نمادهای «ماسونها» یا «کابالا» نیز اکنون در خدمت این آیین قرار گرفته است، هر چند جریان شیطانی محصول عرفان یهود و فراماسونری و نتیجه نامشروع این دو جریان است، جریان شیطانی، امروزه خود را آیینی برخوردار از سنتهای منحصر به فرد، نمادهای ویژه، مبانی مجزا و در یک کلمه، یک «جریان مستقل تاریخی» معرفی میکند.
* نمادها نه ریشه واحد و نه معنای واحد دارند
وی در خصوص دومین ویژگی نمادها، ادامه داد: نمادها وما معنای واحد ندارند، علت این است که فرهنگهای مختلف از همدیگر تأثیر پذیرفتهاند و اقوام و ملتها، در تعامل با دیگر فرهنگها، دست به اقتباس زده و به سود خود، تغییراتی در محصولات دیگران ـ البته به نسبت آرمانها و ارزشهای بومی خود ـ دادهاند و به مرور، این فرآورده جدید، نماد ارزشها و باورهای ایشان شده است؛ بنابراین نمادها نه ریشه واحد و نه معنای واحد دارند.
نویسنده کتاب «نیمنگاهی به کتاب خود خدایی شیطانگرایان» با اشاره به نکته سوم درباره نمادها، بیان داشت: نکته سوم این که چون نماد ابزاری قوی و نافذ است و چون برخورداری از نمادهای گویا و متنوع، قدرتی بیبدیل محسوب میشود، نسبت دادن نمادهای دیگر آیینها به شیطانپرستی، تلاش غیرمستقیم برای تبلیغ این مرام انحرافی و کمک ناخواسته به آن است؛ بنابراین منظور ما از نماد در این گفتوگو، نمادهایی است که امروزه شیطانگرایان به سود خود استخدام کردهاند.
* توجه به نماد شیطانی در واقع توجه به عقبه ی و مبانی استکباری آن است
وی افزود: آن چه نباید از آن غفلت شود، این است که نمادهایی که امروزه در خدمت این جریان ضددینی و ضدتوحیدی ایفای نقش میکند؛ باید برای انتساب این جریان به عقبه ی خود و فهم ریشهها و مبانی استکباری آن مورد توجه قرار گیرد؛ نه استقلال دادن به این جریان و در نتیجه تبلیغ و تثبیت آن.
* «بافومت» و ردپای آن در کابالا
عضو هیئت مؤسس مؤسسه بهداشت معنوی با اشاره به برخی از نمادهای استفاده شده شیطانپرستان خاطرنشان کرد: «بافومت» (Baphomet) یکی از نمادهایی است که شیطانگرایان برای معرفی خود استخدام کردهاند، این نماد که در عرفان کابالا نیز جایگاهی دارد، بز یا قوچی به نام بافومت (Baphomet) است که هم با جانور شاخدار «یوحنا» در کتاب «مکاشفات یوحنا» همانندی دارد.
وی با تاکید بر اینکه تأویل تکگزینهای از این نماد چندان واقعبینانه نیست، ادامه داد: تفسیرهای دیگری هم برای این نماد گفتهاند که پرداختن بیشتر به آن لطفی ندارد.
* ستاره پنجپر نمادی که در مکتب «لاوی» استفاده میشود
شریفیدوست نماد سر بز در میان ستاره پنج پَر وارونه (inverted pentagram)، ستاره پنج پَر (pentagram) را نماد ونوس الهه زیبایی و عشق نه دانست که سر یک بز (بافومت) نیز در آن قرار گرفته است و به خبرنگار فارس گفت: این نماد ترکیب ستاره پنجپَر وارونه با سر بافومت، نماد روشن و گویایی برای تعالیم مکتب شیطانگرایی «کرولی» و «لاوی» است؛ چرا که شیطان را سمبل انسان محوری و اصالت هوسها و لذتطلبی بشر میدانند، از همین روی، این نشانه به نحو گستردهای در شاخه «سیتنیسم» کاربرد دارد؛ از آن جمله میتوان به نصب نماد مذکور روی لباس افرادی که به عضویت رسمی کلیسای شیطان در میآیند و رنگ به کار رفته در آن نشانه درجه عضویت فرد است و همین طور نصب این نشان در بالای محراب هنگام اجرای آیینهای شیطانگرایی اشاره کرد.
درباره این سایت